W dniach od 20 do 24 lutego 2023r. odbył się w naszej szkole Tydzień Nauk Ścisłych.
Główny cel, jaki nam przyświecał, to popularyzacja nauk ścisłych i przyrodniczych wśród jak najszerszego kręgu uczniów, rozwijanie i rozbudzanie zainteresowań i talentów wśród dzieci. Nie wszyscy uczniowie lubią te trudne przedmioty, wielu ich nie rozumie , a zaplanowane działania pokazały, że nauka to nie tylko liczby, działania, wzory i trudne zadania, ale również znakomita przygoda i mnóstwo dobrej zabawy. Uczniowie mieli okazję przekonać się, że matematyka, geografia, przyroda, biologia, informatyka, fizyka i chemia to nauki ciekawe, bardzo przydatne w codziennym życiu, a obcowanie z nimi może być bardzo przyjemne.
W ramach promowania nauk ścisłych i przyrodniczych uczniowie mieli okazję sprawdzić swoje umiejętności w różnych warsztatach i konkursach : teleturnieju matematycznym, turnieju warcab szybkich, quizie z geografii, w warsztatach origami i warsztatach kulinarnych, w budowaniu tangramów, oraz uczestnicząc w zajęciach z robotyki i doświadczeniach przyrodniczych.
PONIEDZIAŁEK 20.02
- Konkurs chemiczno-fizyczny ,,Woda-źródło życia” dla kl.7-8;
- W krainie tangramów- warsztaty w klasie 4a i kl.4b;
- Tworzenie i drukowanie grafiki 3D w kl.6b;
- Zajęcia kreatywne w kl. 4 z wykorzystaniem ,,Laboratorium przyszłości”.
WTOREK 21.02
- Zajęcia z robotyki: budowa, programowanie i sterowanie robotami edukacyjnymi w klasie 4a;
- Tworzenie i drukowanie grafiki 3D w kl.6;
- Zajęcia kreatywne w kl. 4 z wykorzystaniem ,,Laboratorium przyszłości”.
- ,,Filmowe popołudnie z biologią”, godz.16.00-19.00 z podziałem na 3 grupy:
Godz.16.00-17.00 – klasy 4-5
Godz.17.00-18.00 – klasy 6-7
Godz.18.00-19.00 – klasy 8a i 8b
W tym czasie odbędzie się prezentacja filmów przyrodniczych o tematyce biologicznej połączona z interaktywnym quizem(filmy będą dobrane tematycznie do danej grupy, tak aby pokrywały się z treściami z zajęć biologii /przyrody).
ŚRODA 22.02
- Quiz z geografii ,,Lądy i morza na Ziemi” dla klas 5-8;
- Warsztaty kulinarne ,,Matematyka w kuchni” w kl.7;
- Zajęcia z robotyki: budowa, programowanie i sterowanie robotami edukacyjnymi; klasa 5a (2 lekcja)
klasa 5b (4 lekcja)
CZWARTEK 23.02
- Laboratorium przyrodnicze – przeprowadzenie doświadczeń w klasach 4a i 4b;
- Zajęcia z robotyki: budowa, programowanie i sterowanie robotami edukacyjnymi; klasa 4b (5 lekcja)
- Teleturniej matematyczny ,,Jeden z dziesięciu” dla kl.5b (online).
- Tworzenie i drukowanie grafiki 3D w kl.7 (6 lekcja)
- Tworzenie i drukowanie grafiki 3D w kl.8b (2 lekcja)
PIĄTEK 24.02
- Origami matematyczne –warsztaty w kl.6b
- Tworzenie i drukowanie grafiki 3D w kl.8a ( 5 lekcja)
- Origami matematyczne –warsztaty w kl.6a
DODATKOWE DZIAŁANIA
- W marcu zostanie przeprowadzony w klasach II-VIII konkurs: „Kangur matematyczny”.
- “Unikalny układ okresowy” – wykonanie nietypowego układu okresowego – praca indywidualna uczniów, format i technika dowolna, termin od 20 lutego do 3 marca,
- “Jaki to pierwiastek chemiczny?” – wykonanie rebusu, którego rozwiązaniem będzie nazwa dowolnego pierwiastka chemicznego, format A4, technika dowolna, termin od 20 do 27 lutego.
- Konkurs fotograficzny ,,Matematyka w przyrodzie” dla kl.4-8.
- Teleturniej matematyczny ,, Jeden z pięciu” dla kl.8a, 8b i kl.5a
- Zajęcia w wirtualnym laboratorium
Obserwując zaangażowanie wszystkich uczniów w działania przygotowane przez nauczycieli, a w szczególności klas czwartych, ich zaangażowanie na warsztatach z wykorzystaniem tangramów oraz zajęciach z robotyki i w przeprowadzaniu doświadczeń przyrodniczych, śmiało możemy powiedzieć , że cel został osiągnięty. Wielu uczniów stwierdziło, że przedmioty ścisłe nie są takie trudne, a można dowiedzieć się wielu ciekawostek.
Wszystkim uczniom, którzy wzięli udział w zaplanowanych zajęciach, a szczególnie zwycięzcom konkursów serdecznie gratulujemy!
Dziękuję nauczycielom różnych przedmiotów, którzy włączyli się w organizację Tygodnia Nauk Ścisłych.
Anna Wojciechowska