Dlaczego trzeba dbać o poprawną wymowę i ładną mowę
Umiejętność sprawnego posługiwania się mową jest bardzo ważna. Wady wymowy, nawet jeśli nie są znaczne, wpływają na nasze życie. W wielu przypadkach uniemożliwiają wykonywanie interesujących zawodów. Nienaganna wymowa stanowi jedno z podstawowych wymagań stawianych kandydatom do pracy na wielu stanowiskach.
Wady wymowy mają również duży wpływ na funkcjonowanie dziecka w społeczności szkolnej i rówieśniczej. Są powodem nieśmiałości, niskiej samooceny, utrudniają osiąganie dobrych wyników w nauce.
Wczesne usuwanie wad wymowy jest bardzo ważne, gdyż około dwunastego roku życia ruchy artykulacyjne ulegają zmechanizowaniu i po tym okresie usunięcie wady wymowy jest bardzo trudne, co nie znaczy, ze niemożliwe.
W NASZEJ SZKOLE LOGOPEDA ZAJMUJE SIĘ:
• przeprowadzaniem badań przesiewowych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów,
• diagnozowaniem logopedycznym oraz, odpowiednio do jego wyników, udzielaniem pomocy logopedycznej poszczególnym uczniom z trudnościami w uczeniu się,
• prowadzeniem terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej dla uczniów w zależności od rozpoznanych potrzeb,
• organizowaniem i prowadzeniem różnych form pomocy dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
• podejmowaniem działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, współpracuje ze środowiskiem ucznia,
• wspieraniem działań wychowawczych, profilaktycznych nauczycieli wynikających z programu profilaktyczno – wychowawczego szkoły.
We wrześniu każdego roku przeprowadzane są przesiewowe badania mowy wszystkich dzieci z przedszkola oraz ze szkoły klasy 0 – III, co pozwala wyłonić uczniów z wadami i zaburzeniami mowy oraz objąć ich opieką logopedyczną. Po zakwalifikowaniu dziecka na zajęcia rodzic otrzyma pisemną informację oraz zgodę do podpisu. Ćwiczenia logopedyczne z każdym dzieckiem prowadzone są raz w tygodniu w formie zajęć grupowych ( do 4 uczniów)
ROLA RODZICÓW DZIECI BIORĄCYCH UDZIAŁ W TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
• Wspierają dziecko w terapii;
• Dają prawidłowe wzorce wymowy, czyli do dziecka zawsze mówią poprawnie, wyraźnie, bez używania tzw. języka dziecięcego;
• Jeżeli zauważą u dziecka wadę zgryzu, zapewniają mu opiekę ortodontyczną, gdyż może ona być przyczyną nieprawidłowej wymowy;
• Słuchają wypowiedzi swoich pociech, dużo z nim rozmawiają, opowiadają, czytają;
• Nie zawstydzają dziecka wadliwą wymową,
• Pilnują, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia;
• Czuwają aby dziecko codziennie przez około 10-15 min. wykonywało zadane ćwiczenia w domu.
Tylko taka postawa rodziców może przyczynić się do tego, aby dziecko osiągnęło terapeutyczny sukces.
KĄCIK DLA RODZICÓW
https://wordwall.net/pl-pl/community/logopedia/g%C5%82oska-sz
https://mowologia.pl/artykuly/etapy-rozwoju-mowy-dziecka.html
KĄCIK DLA UCZNIÓW
Strona internetowa: Worldwall logopedia ćwiczenia dla dzieci